Go to main content.
Logotype of Kristianstad University
  • Safety and Security
  • Library
  • Canvas Learning platform
  • Email
  • Student portal
På svenska
  • Education
  • Research
  • Collaboration
  • About
  • Log in
  • Canvas Learning platform
  • Email
  • Student portal
The role of the special educator/special education teacher in research and development processes
The role of the special educator/special education teacher in research and development processes
Education
Research
Collaboration
About
  • Safety and Security
  • Library
På svenska
Course syllabus
Literature
Contact
  • Safety and Security
  • Library
På svenska
Logotype of Kristianstad University
  • Education
  • Research
  • Collaboration
  • About
More content
  1. HKR
  2. The role of the special educator/special...
  3. Literature
  1. HKR
  2. The role of the special...
  3. Literature

The role of the special educator/special education teacher in research and development processes
30 credits

Versions of the syllabus

Latest version
Previous version (to 2014-08-31)

Course code: SP352S

Decision: Approved by The Education Board for Education and Environment 2013-03-15. Valid from 2013-09-02. Discontinued 2024-10-24. Replaced by: SP353S - The Role of the Special Educator/Special Education Teacher in Research and Development Processes.

Level: Second Cycle

Subject group: ()

Educational area: Education 100%

Main field of study: Special Needs Education

Proportion of placement: -

Swedish title: Speciallärarens roll i forsknings- och utvecklingsprocesser

Revisions

2014-06-26

Ändringa av litteratur

Literature

The literature list is subject to change up to 8 weeks before course start

Course literature is to some extent available for loan or download at the library. Talking books for students with reading impairment are searchable and downloadable in Legimus.

Moment 1

  • Ahlberg, Ann (2007), Handledning för förändring? I Kroksmark,Tomas & Åberg, Karin (red.) Handledning i pedagogiskt arbete. Lund: Studentlitteratur (464 p).

  • Bladini, Kerstin & Naeser, Monica, red (2012), Det handlar om samtal. En essäsamling om ett kvalificerat samtalsuppdrag. Karlstads universitet: Regionalt utvecklingscentrum (130 p).

  • Lauvås, P & Hofgaard Lycke, K & Handal, G (1997), Kollegahandledning i skolan. Lund: Studentlitteratur (135 p).

  • Nilsson, Björn & Waldemarson, Anna-Karin (2007), Kommunikation: Samspel mellan människor. 3 edition. Lund: Studentlitteratur (169 p).

  • Rönnerman, Karin (2007), Handledning i ljuset av aktionsforskning. I Kroksmark,T. & Åberg, K. (red.) (2007), Handledning i pedagogiskt arbete. Lund. Studentlitteratur

  • Timperley, Helen (2013), Det professionella lärandets inneboende kraft. Lund: Studentlitteratur

  • Valbar litteratur om ca 200 s.

Moment 2

  • Bjereld, Ulf, Demker, Marie & Hinnfors, Jonas (2009), Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen. 3 edition. Lund: Studentlitteratur (165 p).

  • Bryman, A. (2011), Samhällsvetenskapliga metoder. 2 edition. Malmö: Liber ekonomi (690 p). Reading instructions Läs kapitel som berör er metod.

  • Creswell, John W (2014), Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 4 edition. Los Angeles, Calif. : SAGE (273 p).

  • Dahmström, Karin (2011), Från datainsamling till rapport: att göra en statistisk undersökning. 5 edition. Lund: Studentlitteratur.

  • Fangen, Katrine & Sellerberg, Ann-Mari (red) (2011), Många möjliga metoder. Lund: Studentlitteratur (288 p).

  • Gustavsson, Bengt (2004), Kunskapande metoder: inom samhällsvetenskapen. 3 edition. Lund: Studentlitteratur (299 p).

  • Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend (2009), Den kvalitativa forskningsintervjun. 2 edition. Lund: Studentlitteratur (370 p).

  • Repstad, P., Nilsson, B. (2007), Närhet och distans : kvalitativa metoder i samhällsvetenskap. 4 edition. Lund : Studentlitteratur (191 p).

  • Stukát, Staffan (2005), Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Lund: Studentlitteratur (208 p).

  • Sundmark, Björn (red.) (2009), Educare: 2009:4 artiklar: [att infånga praxis - kvalitativa metoder i (special)pedagogisk forskning i Norden. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola

  • En valfri doktorsavhandling, vilken anknyts till den utformade forskningsplanen med fokusering på teori- och metoddel. Avhandlingen väljs i samråd med handledare.

Moment 3

  • Litteratur om ca 2 000 sidor, som är relaterad till den studerandes fördjupningsarbete väljs i samråd med handledare.

  • Valbar litteratur:.

  • Backman, Jarl (2008), Rapporter och uppsatser. 2 edition. Lund: Studentlitteratur (223 p).

  • Fejes, A. & Thornberg, R (2009), Handbok i kvalitativ data. Malmö: Liber

  • Gustafsson, Bengt, Hermerén, Göran & Petersson, Bo (2005), Vad är god forskningssed? Synpunkter, riktlinjer och exempel. Vetenskapsrådets rapportserie. Rapport 2005:1 (88 p). http://www.vr.se/etik/publikationerochriktlinjer

  • Språkrådet (2008), Svenska skrivregler. 3 edition. Stockholm: Liber (264 p).

  • Vetenskapsrådet (2002), Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet (17 p). http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf

  • Två valfria vetenskapliga artiklar vilka anknyts till den utformade forskningsplanen med fokusering på det valda problemområdet. Artiklarna väljs i samråd med handledare.

Latest version
Previous version (to 2014-08-31)
Short URL: www.hkr.se/en/ksp352s

Share

  • Link, share on Email (opens up your mail)
  • Link, share on Linkedin (opens in new window)
  • Link, share on Facebook (opens in new window)
Share

Kristianstad University is part of the COLOURS European University Alliance, a partnership with eight other European universities.

Colours logo.

Contact

E-mail: info@hkr.se

Phone: +46 (0)44-2503000

More contact information

How to get here

In case of emergency
In case of emergency, call 112
The university's security guards:
+46 (0)44-2503650

Shortcuts

  • Canvas Learning platform
  • Email, log in
  • Student portal
 
  • About cookies
  • Accessibility
© Kristianstad University 2025
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
Social media

Kristianstad University is part of the COLOURS European University Alliance, a partnership with eight other European universities.

Colours logo.

Contact

E-mail: info@hkr.se

Phone: +46 (0)44-2503000

More contact information

How to get here

In case of emergency
In case of emergency, call 112
The university's security guards:
+46 (0)44-2503650

Shortcuts

  • Canvas Learning platform
  • Email, log in
  • Student portal
  • About cookies
  • Accessibility
© Kristianstad University 2025